Příspěvek je přednostně určen k poslechu!
„…Přemýšlel jsem, co bych vám tak v tomto dalším příspěvku dneska řekl… Nejsem jsem si jistý, jestli vás to bude zajímat a jestli vás tím mám obtěžovat. Nechci vás zdržovat povrchními věcmi. A taky vás nechci zdržovat příliš mnoha detaily… No, neměl jsem moc času na přípravu, tak jsem něco aspoň narychlo vytvořil. Když jsem si řekl, že chci dát na tyhle stránky něco nového dát zhruba dvakrát za měsíc, tak to přece jen chci dodržet… No, doufám, že se vám to přece jen bude líbit…“
To snad jako úvod už stačí… Zajímalo tě něco z toho, co jsem tu právě řekl? Byl jsi překvapený, co to tu blábolím? Vyslovování takových obecných nebo osobních ale nepodstatných, případně úplně nicneříkajících keců v různých proslovech mi jde hodně proti srsti. Říkám si – proč je tak často při nejrůznějších příležitostech slýchám?
Když lidé sedí a poslouchají podobné prázdné povídačky, obvykle na ně padá nelibost. Někdy mívají pocit, že celá schůzka je nuda; a může to být pravda! Přitom, když sami jsme v podobných situacích, že máme oslovit skupinu lidí, tak v různých podobách děláme docela totéž.
A tak jsem pro své klienty v oblasti mluveného projevu vyvinul slogan, který se snad dobře pamatuje: POLOŽ PERLU A ODEJDI!
Ta perla bude mluvit sama za sebe. Ve srozumitelné podobě předej podstatné jádro svého sdělení a uvolni prostor. V praxi to znamená, že se potřebujeme naučit některé věci ze svého mluveného projevu VYNECHAT.
Na příklad povídání o procesu rozhodování, jaké téma vybereš. – Všichni doufáme, že jsi pilně přemýšlel o výběru svého tématu (o našich potřebách a zájmech nebo o potřebách firmy a podobně). Nepopisuj proces své přípravy a její náročnost. – Příprava kvalitního tématu je náročná. Svoje pocity, zápasy nebo pochybnosti o sobě samém si nechej pro svého osobního mentora nebo trenéra. Ani jiné osobní věci, které se k tvému hlavnímu tématu přímo nevztahují, nemusíš se svými posluchači sdílet, když dominantou má být jiné téma…
POLOŽ PERLU A ODEJDI!
Cesta přípravy účinného příspěvku, je někdy dlouhá, ale stojí za to ji podstoupit. Znamená studium, mentální námahu, přemýšlení, přepisování, zkoušení a tak podobně. Nejlepší témata a proslovy obvykle určitou dobu zrají. Potřebují svůj čas, aby si jen tak chvíli seděly v mojí hlavě, než z nich vyberu to nejpodstatnější jádro a než tomu jádru dám srozumitelnou konečnou podobu, abych se přitom spolehlivě vešel do vyhrazeného času.
Prostě, POLOŽ PERLU A ODEJDI! Tím nechci říct, že raději vůbec nemáš mluvit. Právě naopak – Jsem přesvědčen, že každý z nás má celou řadu perel. Pokud ty perly zbavíme nepotřebných obalů, budou mnohem krásněji zářit…
Takže až budeš příště oslovovat jakoukoli skupinu lidí, POLOŽ PERLU A ODEJDI!
(Původně ve stručnější podobě předneseno na setkání ToastMasters Ostrava)
K tomuto tématu se určitě hodí odkaz na můj vzdělávací projekt www.akademiemluveni.cz…